Povestea lui Ray Kroc

Povestea lui Ray Kroc

„Dacă aş fi primit o cărămidă de fiecare dată când am repetat cuvintele: Calitate, Servicii, Curăţenie şi Valoare, cred că acum aş fi putut construi cu ele un pod peste Oceanul Atlantic.” – Ray Kroc


Începutul

Cum se creează, la vârsta de 52 de ani, un imperiu al restaurantelor care să devină peste noapte un adevărat succes? Aşa cum a spus Ray Kroc: „a fost un succes peste noapte, dar 30 de ani înseamnă o noapte lungă, lungă.”

În 1917, la 15 ani, Ray Kroc nu şi-a dezvăluit vârsta reală pentru a se alătură Crucii Roşii ca şofer pe ambulanţă, dar războiul s-a încheiat înainte ca el să-şi termine perioada de practică. A lucrat apoi ca pianist, vânzător de pahare din hârtie şi agent de vânzări de mixere multifuncţionale.

În 1954, el a primit o comandă de opt mixere multifuncţionale de la un restaurant din San Bernardino, California. Aici, Ray Kroc a găsit un restaurant mic, dar de succes, condus de fraţii Dick şi Mac McDonald şi a fost uimit de felul în care acesta funcţiona. Restaurantul avea un meniu restrâns la burgeri, cartofi prăjiţi şi băuturi. Acest lucru le-a permis să-şi concentreze mai mult atenţia asupra calităţii produselor servite.

Kroc le-a propus fraţilor McDonald să îşi extindă afacerea la nivel naţional. În 1955, el a fondat corporaţia McDonald’s, iar după cinci ani a cumpărat drepturi exclusive pentru numele McDonald. Până în 1958, McDonald’s vânduse deja peste 100 de milioane de hamburgeri.

Filosofia unică a lui Ray Kroc a fost să construiască un lanţ de restaurante care să fie renumit pentru produsele alimentare de calitate înaltă şi pentru metodele uniforme de preparare a acestora. Şi-a dorit să ofere burgeri, cartofi prăjiţi, chifle şi băuturi care să aibă acelaşi gust şi în Alaska, şi în Alabama.

 


 


„În afacere pentru tine, dar nu de unul singur”

Pentru a realiza acest lucru, Kroc a ales să urmeze o cale unică: să convingă deţinătorii de francize şi furnizorii să cumpere viziunea lui, dar să nu lucreze pentru McDonald’s, ci pentru ei înşişi, împreună cu McDonald’s. El a promovat sloganul: „în afacere pentru tine, dar nu de unul singur”. Filosofia lui de afaceri se baza pe principiul parteneriatului în afaceri între McDonald’s, deţinătorii de francize şi furnizorii McDonald’s. Inovativul Ray Kroc a crezut în spiritul antreprenorial şi şi-a răsplătit deţinătorii de francize pentru creativitatea individuală. Multe dintre produsele faimoase ale McDonald’s precum Big Mac, Filet-O-Fish şi Egg McMuffin au fost create de către aceştia. În acelaşi timp, sistemul de operare creat de McDonald’s a îndemnat deţinătorii de francize să urmeze principiile de bază ale McDonald’s: calitate, servicii, curăţenie şi valoare.

Baza calităţii produselor constă în faptul că fiecare ingredient a fost testat, gustat şi îmbunătăţit pentru a se potrivi sistemului. Odată cu creşterea companiei, volumul masiv de comenzi a atras atenţia furnizorilor, iar standardele McDonald’s au devenit şi standardele lor. În acelaşi mod, alte restaurante cu servire rapidă au preluat standardele ridicate McDonald’s, producând o îmbunătăţire în industria cărnii şi a produselor lactate. Din nou, Ray Kroc a căutat un parteneriat, dar de data aceasta cu furnizorii McDonald’s, reuşind să creeze cel mai integrat, inovator şi eficient sistem de furnizare din domeniul alimentar. Aceste relaţii au crescut, mulţi dintre furnizorii de astăzi intrând în afacere cu strângerea de mână a lui Ray Kroc.

 


 


Hamburger University

În 1961, Ray Kroc a lansat un program de training numit mai târziu Hamburger University, la un restaurant nou din Elk Grove Village, Illinois. Acolo, deţinătorii de francize şi operatorii au fost instruiţi prin metode ştiinţifice despre cum se conduce un restaurant McDonald’s de succes. Hamburger University a avut, de asemenea, un laborator de cercetare şi dezvoltare pentru a crea noi metode de gătire, congelare, depozitare şi servire. Astăzi, mai mult de 80.000 de oameni au absolvit cursurile Hamburger University.

 


 


Continuarea

Până la moartea sa, de pe 14 ianuarie 1984, Ray Kroc nu a încetat să lucreze pentru McDonald’s. Chiar şi atunci când a fost pus în scaun cu rotile, el nu a renunţat, mergând zilnic la biroul său din San Diego. Aici, urmărea cu atenţie restaurantul McDonald’s de lângă biroul său, telefonând managerului din când în când să-i amintească să ridice gunoiul, să cureţe pe jos şi să deschidă şi închidă luminile în fiecare noapte.

Prin pasiunea lui pentru inovaţie şi eficienţă, prin faptul că a urmărit zi şi noapte păstrarea calităţii, precum şi prin contibuţiile sale în acte de caritate, Ray Kroc continuă să fie o parte importantă şi inspiraţională pentru McDonald’s chiar şi în ziua de azi.

 


 

Surse:

1.     Grinding it Out: The Making of McDonald’s by Ray A. Kroc, ©Ray A. Kroc 1977.

2.     McDonalds: Behind the Golden Arches by John F. Love ©John F. Love 1995.